Základy křesťanské etiky a mravnosti

Anotace: 

Cílové skupiny: učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, pedagogové volného času; učitelé občanské výchovy, Základů společenských věd, etické výchovy, etiky, religionistiky

Cíl: Účastníci - pedagogičtí pracovníci získají tyto znalosti, dovednosti a kompetence, které pak využijí při svém pedagogickém působení:

  • budou umět vysvětlit, co se rozumí etickým rozměrem;
  • budou schopni rozlišovat základní pojmy a interpretovat jejich rozdíly a důležitost rozlišování pro etické smýšlení, reflektování, rozhodování a jednání;
  • budou způsobilí eticky uvažovat a pedagogicky zde působit v kontextu pluralitní společnosti, právního státu a globálního světa;
  • posílí svou způsobilost věcného a pokojného dialogu různých přístupů s respektem, porozuměním a hledáním společných závazných etických měřítek/standardů;
  • budou způsobilí koncipovat základní osu/strukturu výuky etiky v pluralitní společnosti a právním státě;
  • budou schopni představit specifika křesťanské etiky a mravnosti;
  • budou schopni naplňovat normativní sdělení relevantních mezinárodních i národních dokumentů (př. Charta základních práv EU, preambule; Občanské vzdělávání dospělých v Evropě; Všeobecná deklarace lidských práv, čl. 26; Doporučení konference ministrů kultury a školství; Vídeňská deklarace; Úmluva o právech dítěte; Rada pro lidská práva OSN; A World Fit for Children; Všeobecná deklarace o bioetice a lidských právech, UNESCO);
  • budou způsobilí přispívat k sociální kohezi, porozumění, interkulturnímu a mezináboženskému dialogu, solidaritě, posílení rovnosti mužů a žen, míru a životu demokratické společnosti;
  • bude prohloubena jejich morální i kritická kompetence;
  • budou schopni hermeneuticky přistupovat k základním textům křesťanské etiky a mravnosti;
  • budou znát, schopni představit a vysvětlit odůvodnění hlavních etických vzorců, měřítek a standardů dle základních normativních pramenů křesťanské etiky a mravnosti;
  • budou znát, umět předávat i rozlišovat patogenní projevy různých morálek a vystavit je kritickým otázkám;
  • budou schopni rozumět pojetí/obrazu člověka pro etické reflexe a morálky;
  • budou umět poukázat na kořeny či impulsy současného hlavního normativního etickoprávního pojetí člověka, totiž lidské důstojnosti a z ní odvozovaných lidských práv; budou schopni aplikovat etické nástroje na (některé) sociálně patologické jevy a odůvodňovat jejich eticko-právní nepřijatelnost a touto negativní cestou hledat v pluralitní společnosti společná pozitivní etická měřítka/standardy;
  • budou tím mít i dovednosti a způsobilost mezioborového přístupu pro interdisciplinární řešení a působení ve svém prostředí.

I proto bude kurz zahrnovat nejen přednášku, ale i diskuse, společnou hermeneutickou práci s texty, tvořivé zpracování (pod)témat, prezentaci.

Typ kurzu: 

  • kurz dalšího vzdělávání, další vzdělávání pedagogických pracovníků

Komu je kurz určen: 

  • pedagogický pracovník

Akreditace: 

MŠMT- 2128/2014-1-86

Lektor: 

Rozsah: 

14 hodin

14 hodin

Maximální počet účastníků: 

  • 15

Kontakt na Centrum dalšího vzdělávání

Aktualizováno 28. 7. 2016 11:14