Anotace:
Kvalifikační kurz pro pracovníky v přímé obslužné péči – v institucionálních zařízeních i v domovech klientů.
Typ kurzu:
- kvalifikační kurz, kvalifikační pro sociální pracovníky
Komu je kurz určen:
- sociální pracovník
Akreditace:
2013/1063-PK
Lektor:
Rozsah:
200 hodin (80 hodin obecná část, 70 hodin zvláštní část, 50 hodin praxe)
Obsah kurzu:
I. Obecná část (80 hodin):
1. Úvod do problematiky kvality v sociálních službách, standardy kvality sociálních služeb (4 hodiny): Zákon o sociálních službách 108/2006 a vyhláška 505/2006. Reforma sociálních služeb, kvalita v sociálních službách, smysl standardů pro praxi. Standardy kvality sociálních služeb, metody ověřování kvality, uplatnění standardů v praxi sociálních zařízení.
2. Základy komunikace, rozvoj komunikačních dovedností (10 hodin): Teorie komunikace, druhy komunikace, teorie rolí. Specifika a zásady prvního kontaktu s klientem, principy úspěšné komunikace s klientem. Manipulace, manipulativní techniky, agresivita, pasivita, základní asertivní dovednosti. Komunikace se specifickými skupinami klientů (senioří, lidé s postižením, lidé se závislostmi atd.)
3. Úvod do psychologie (8 hodin): Člověk a jeho psychika – motivace, vnímání a emoce, jak nás ovlivňují? Člověk a zátěž – jak reagujeme, když máme těžkosti? Odolnost vůči stresu – co pro sebe/pro druhé můžeme udělat? Profesionální pomáhání – co z nás dělá profesionály?
4. Úvod do psychopatologie (8 hodin): Pomáhající profese. Norma a normalita, patogeneze. Obecná psychopatologie. Některé duševní poruchy podle MKN-10: Poruchy vyvolané účinkem alkoholu a nikotinu, Demence u Alzheimerovy choroby, Poruchy nálady, Schizofrenie a poruchy s bludy, Neurotické poruchy a poruchy vyvolané stresem, Poruchy příjmu potravy, Poruchy osobnosti a chování.
5. Základy ochrany zdraví (2 hodiny): Základní terminologie, pojmy zdraví a nemoc – projevy nemoci, subjektivní a objektivní příznaky nemocí, význam a měření fyziologických funkcí. Zdravý životní styl, zdravá výživa.
6. Etika výkonu činnosti pracovníka v sociálních službách, lidská práva a důstojnost (8 hodin): Pojetí, smysl a cíle etiky v sociální práci: očekávání od pracovníků v sociálních službách, lidská práva a lidská důstojnost. Sociální služba a její etická dimenze – hodnoty v sociálních službách, cíle a poslání sociálních služeb. Profesní rámec sociální služby, ochrana lidských práv, etický kodex.
7. Základy prevence vzniku závislosti osob na sociální službě (2 hodiny): Závislost na službě, závislost na pracovníkovi, identifikování signálů a symptomů závislosti na sociální službě, odhalování a projednávání závislosti na službě.
8. Sociálně právní minimum (16 hodin): Systém sociálního zabezpečení v ČR. Sociální a zdravotní pojištění, státní sociální podpora, existenční a životní minimum. Dávky nemocenského pojištění, systém a typy důchodů. Dávky pomoci v hmotné nouzi. Dávky sociální péče, financování sociálních služeb.
9. Metody sociální práce (20 hodin): Sociální práce s jednotlivcem – základní metody a směry, první kontakt s klientem, plánování, průběh a ukončení služby. Sociální práce se skupinou – základy práce se skupinou, pojem skupina, druhy skupin, skupinová dynamika, vývoj skupiny. Sociální práce s komunitou – pojem komunita, druhy komunit, základy komunitního plánování. Specifika práce s vybranými konkrétními cílovými skupinami klientů – např. senioři, lidé s různými druhy postižení, lidé bez domova, lidé se závislostmi. Práce s klientem v přirozeném a ústavním prostředí.
II. Zvláštní část kurzu (70 hodin výuky, 50 hodin praxe):
1. Základy hygieny a péče o nemocné (6 hodin): Základy hygieny – proces šíření nákazy, zvyšování odolnosti jedince, nejčastější infekční onemocnění - Osobní péče o mobilního a imobilního klienta – význam, obsah a zásady při hygienické péči o klienta, péči o jeho výživu, význam pohybové aktivizace - Péče o seniory a chronicky nemocné, úvod do problematiky psychosociálních aspektů chronických onemocnění, prevence imobilizačního syndromu - Základy první pomoci – neodkladná resuscitace, první pomoc při krvácení, první pomoc při bezvědomí, první pomoc při šoku, první pomoc při náhlých stavech a závažných poraněních.
2. Základy pedagogiky volného času (20 hodin): Základní pedagogické kategorie a pojmy - autorita formální a neformální, cíle výchovy, výchovné zásady; motivace ve výchově a vzdělávání, motivace vnější a vnitřní, využití potřeb pro motivaci; pedagogika volného času - fenomén volného času, jeho vývoj, situace současné společnosti, modely přístupu k volnému času (rekreační, kompenzační, integrační); zájmový útvar, jeho druhy a organizační formy; efektivní strategie vedení zájmového útvaru - motivace účastníků, pravidla a hranice; význam zážitku a zkušenosti, význam hry; příprava základní jednotky zájmového útvaru - východiska, postup, struktura, cesty k nalezení pracovních forem; participativní plánování volnočasových aktivit, teorie a praktické ukázky; praktická ukázka vedení zájmového útvaru - praktické ukázky didaktických zásad a efektivních strategií.
3. Aktivizační techniky, vzdělávací a výchovné techniky (20 hodin): Základní terminologie, cíle aktivizačních činností vzhledem k cílům sociální práce obecně - Stanovení potřeb klienta a výběr vhodných aktivizačních technik - Metody aktivizačních činností využitelných u konkrétních cílových skupin – např. tělesné cvičení, bazální stimulace, výtvarné techniky, aktivizace se zvířaty, využití každodenních činností k aktivizaci atd. - Metody používané při práci se seniory – kvalita života ve stáří, metody aktivizace potenciálu klientů – principy validace a reminiscence - Plánování aktivizačního programu pro konkrétního klienta na základě identifikovaných potřeb – např. pro seniora, pro člověka s mentálním postižením, člověka bez přístřeší, ohroženou mládež, člověka s duševním onemocněním atd. - Nácvik vybraných metod.
4. Prevence týrání a zneužívání osob, kterým jsou poskytovány sociální služby (2 hodiny): Rizikové faktory zneužívání, skryté týrání, zneužívání, identifikování signálů a symptomů týrání, zneužívání. Vyhledávání ohrožených osob, možnosti řešení, podávání zpráv a reagování na obvinění z týrání a zneužívání, zákonné normy ČR.
5. Základy sebeobsluhy a péče o domácnost (4 hodiny): Hygiena a desinfekce v běžné denní praxi, osobní hygiena. Úklid, praní a údržba prádla. Výživa, příprava stravy, dietní systém, krmení nemocných.
6. Krizová intervence (6 hodin): Specifika pomáhajících profesí a jejich úloha v krizové intervenci, zpracování přehledu služeb krizové intervence a pomoci v regionu. Krizová intervence – základní postupy práce s klientem a jeho příběhem, technika vedení krizového hovoru – formulace, které druhé osobě pomáhají se rozhovořit, otázky ke krizovým situacím.
7. Úvod do problematiky zdravotního postižení (12 hodin): Základní charakteristiky jednotlivých postižení, přístup k osobám s různými postiženími, vymezení speciálních potřeb různých postižení. Rehabilitace, integrace, inkluze, vyrovnávání příležitostí osob s postižením, práva osob s postižením, základní dokumenty.
8. Zvládání problematické osoby, šetrná sebeobrana (2 hodiny): Problémové chování – vnější, vnitřní, příčiny a zaznamenávání problémového chování, právní problematika, vnitřní směrnice zařízení. Šetrná sebeobrana, řešení krize pomocí úchopů.
9. Odborná praxe (50 hodin): Odborná praxe v pobytových zařízeních (domovech pro seniory a osoby s postižením) a v organizacích poskytujících pečovatelské služby v domovech klientů – celkem 44 hodin (půjde o dva cykly – tedy 2 x 22 hodin praxe). Metodický a supervizní seminář k praxím – 6 hodin.
Datum a čas:
Rozpis termínů:
Místo konání:
- VOŠ Jabok, Salmovská 8, Praha 2